Het leven zoals het is… bij Maison Feliz

image

Mama zijn zonder schone schijn…” Ik schreef er vorige week nog deze blogpost over. Blijkbaar herkenden vele mama’s zich in wat ik toen schreef. Misschien moet ik er maar een reeks van maken, bedenk ik me? Schrijven over hoe het leven is zoals het is, bij Maison Feliz. Want het is hier niet altijd “unicorns farting rainbows“. Anyway, of er een echte reeks van komt valt nog te bekijken, maar vandaag heb ik alvast zin om jullie een inkijkje te geven.

Dinsdagnamiddag, 16u05, mijn kroost en ik zitten aan de keukentafel. We hebben net een koekje gegeten. Niks zelfgemaakt helaas… Sinds ik terug aan het werk ben, heb ik tijdens de week bitter weinig tijd om te bakken. Maar hé, de kinderen klagen niet, spreek ik mezelf vermanend toe, dus leg jezelf toch niet zoveel druk op.

Oudste zoon zit luidop zijn Frans te oefenen, terwijl oudste dochter haar tempotoets lezen wil voorbereiden, op nog geen meter afstand van mekaar. Dat komt niet goed, denk ik bij mezelf. Maar ik wil nog snel de was sorteren en de soep opzetten (lang leve voorgesneden diepvriesgroenten! En genoeg voor 2 dagen, want morgen is het woensdag/rondcrossen voor de hobbies-dag!).  Ondertussen ben ik checklists aan het opstellen in mijn hoofd. “Mama, mag ik een blad papier”, jengelt de jongste terwijl zoon nummer 2 zijn beklag doet over de liedjes voor het schoolfeest “K3, mama, hoe stom is dat?”. En dat allemaal in een fractie van een paar seconden…

image

Echt he, zoveel was! Hoe begin ik daaraan? En dit is nog niet eens alles…

Het rush hour -alarmniveau is stilaan bereikt. Nu kan het twee kanten opgaan. Soms is dit scenario genoeg om mezelf beginnen op te jagen en te flippen. Gevolg: een opgefokte moeder die haar kinderen afsnauwt.  Vandaag lukt het mij wonderwel om mindful naar de situatie te kijken. Ademen, Lien, rustig ademen, zeg ik tegen mezelf. En het lijkt te helpen. Ik zet mij erbij, daar aan de keukentafel en laat de boel even de boel. Oudste zoon wordt naar zijn kamer gestuurd om daar te studeren, zoon nummer 2 kleurt samen met jongste zus en ik oefen met grote zus, eerst lezen dan rekenen. De rust keert terug, zowel in mijn hoofd als bij de kinderen.

image

Samen huiswerk maken aan de keukentafel

Ik besef weer eens hoeveel ballen ik als mama steeds maar in de lucht wil houden.  Dat ik misschien wat meer foert mag zeggen, vooral tegen dat kritische stemmetje in mijn hoofd.

Dat het deugd doet om gewoon eens iets samen te doen met mijn kinderen, al is het maar samen aan tafel zitten bij het huiswerk. En ik neem me voor om meer tijd met hen door te brengen, individueel, één op één. Want daar komt niet altijd veel van in huis, met vier kinderen…  Zaterdag plan ik een shopdate met grote zus en binnenkort neem ik kleine zus mee naar de “Moeder en dochter: no more bad hairdays” miniworkshopreeks. Wil jij ook wat quality-time doorbrengen met je dochter? Schrijf je dan snel in.

Dat ik nood heb aan me-time, dat besef ik ook. Het is precies alweer veel te lang geleden dat ik afsprak met mijn vriendinnen. Dus ladies, wat denken jullie ervan: een glaasje cava en samen craften tijdens de workshopreeks Girls just wanna have fun?

En voor vandaag: ik neem straks een lekker warm bad om te relaxen… En jij, wat doe jij om te chillen?

Liefs,

Maison Feliz

x

2 gedachtes over “Het leven zoals het is… bij Maison Feliz

Plaats een reactie